j

Hoe maak je een logo in Canva? #2

Een logo maken in Canva, het lijkt erg makkelijk. Ik geef je wat tips en tricks zodat je zelf aan de slag kunt in Canva. Dit doe ik aan de hand van het boek ‘How to style your brand’ van Fiona Humberstone.

Branding

Allereerst is het belangrijk dat je jouw stijl duidelijk hebt. Bij de styling van jouw branding (jouw merk) is het belangrijk dat jouw persoonlijkheid naar voren komt. Je vertelt een verhaal met jouw merk, waardoor jouw klanten herkenning krijgen. Je creëert een branding waar kleur, lettertypes, illustraties en fotografie in balans is.

Beeld zegt meer dan woord

Je kunt veel leren van andere bedrijven en vormgevers om je heen. Zo kun je een Pinterest Bord aanmaken waar je jouw inspiratie opslaat. Dit kunnen websites, kleuren en lettertypes zijn, maar ook landschappen of designerstukken. Laat je gevoel spreken. Zodra je een mooie collectie hebt samengesteld kun je jezelf afvragen en uitzoeken waarom dit jou aanspreekt en hoe dit in jouw branding past. Neem geen overhaaste beslissingen, maar neem de tijd hiervoor. De uitstraling van je bedrijf is erg belangrijk, beeld zegt namelijk meer dan woord ;). Jouw potentiële klanten nemen 10 seconden de tijd om te observeren of ze jouw bedrijf interessant vinden, zo niet dan ben je de klant kwijt.

Stel jezelf de volgende vragen:

Wat heb je nodig dat deze rebranding werkt voor jou? Wil je een ander soort klant aantrekken? Of wil je jouw favoriete klant aantrekken? Alleen is de vraag hoe je dat doet. Denk na over de problemen die jouw (favoriete) klant heeft en hoe je dit probleem kan verhelpen. Neem ook een kijkje bij andere bedrijven/ondernemers, wat kan jij anders doen zodat de klant jou waardeert om wie je bent en voor jou gaat kiezen.

Waar ga jij je in specialiseren? En wat maakt jou anders dan andere bedrijven? Haal eens diep adem en bedenk wat jij echt graag wilt bereiken. Als je maar een ding uit je bedrijf mocht kiezen om je in te specialiseren, wat zou dat dan zijn? Kan je hier misschien in specialiseren?

Onderzoek jouw droom lay-out

Nu gaan we nadenken over de vormgeving. Heb jij al kleuren en lettertypes uitgezocht die bij elkaar en bij jouw bedrijf passen? Op de website coolors.co kun je kleurstellingen vinden, zo krijg je een idee welke kleuren mooi bij elkaar staan. Heb je het gratis droom werkboek van Rosanne nog niet ingevuld? Download deze dan hier. Door dit werkboek in te vullen kun je duidelijkheid voor jezelf creëren met wat bij jouw branding past. Lees hieronder nog even verder over de soorten kleuren en lettertypes voor je het werkboek invult.

CMYK en RGB

Je hebt twee soorten kleuren: CMYK en RGB. CMYK is voor drukwerk en RGB is voor online werk. CMYK staat voor Cyaan, Magenta, Yellow en Key (zwart). Dit wordt full colour of vierkleurendruk genoemd. RGB staat voor rood, groen en blauw. Als je deze kleuren samenvoegt ontstaat er wit (licht). Als je geen licht doorlaat worden de kleuren zwart. Dit is ook wat er gebeurd als je laptop uit staat. RGB-kleuren zijn vaak feller dan CMYK kleuren. Als je iets naar de drukkerij wilt sturen is het belangrijk om je ontwerp met CMYK kleuren in te sturen, zodat er geen kleurverschil zal ontstaan. In Canva kun je hier helaas geen onderscheid in maken, hier kun je alleen de hex codes (bijvoorbeeld #FFFFFF is de hex code voor wit) van de kleuren invullen.

Lettertypes

De lettertypes zullen overal in je huisstijl terugkomen. Canva heeft een kleine selectie aan lettertypes, dus als je een logo in Canva wilt ontwerpen zul je uit deze lettertypes moeten kiezen. Google fonts en lettertypes uit WordPress komen redelijk vaak overeen, maar de lettertypes van Canva dus niet. Je zult dus soortgelijke lettertypes moeten gebruiken in je ontwerpen in Canva. Een aantal lettertypes dat je beter kunt vermijden zijn: Comic Sans, Arial, Verdana, Times New Roman, Trebuchet en Papyrus. Waarom je deze beter kan vermijden? De lettertypes zijn zo standaard en gemakkelijk in gebruik dat ze niet origineel zijn en dat is juist wat je niet wilt. Jouw merk moet opvallen tussen alle anderen en daarom is het beter om ‘nieuwe’ lettertypes te gebruiken.

Serif | semi serif | sans serif | script | display | handwriting | hand lettering

Je hebt verschillende soorten lettertypes die je kunt gebruiken voor je website. Ik leg hieronder uit welke stijl je uitstraalt met de soorten lettertypes. Zo heb je een duidelijk overzicht welke lettertypes bij jouw branding passen en is het makkelijker om te kiezen.

Serif en sans serif

Heb je wel eens gehoord van schreef en schreefloos? Een lettertype met een schreef heeft kleine schreefjes (pootjes) aan de letters. Dit maakt dat de letters makkelijker te onderscheiden zijn. Dus is serif een lettertype met schreef. Een lettertype dat schreefloos is heeft dus geen schreefjes. Sans serif is dus een schreefloos lettertype. Sans serif is een wat speelser lettertype wat je vaak voor wat informele gelegenheden gebruikt. Terwijl een lettertype met een schreef (serif) juist formeler oogt.


Semi serif

Dan heb je ook nog een semi serif lettertype. Dit lettertype is niet volledig schreefloos, maar heeft wel een paar schreefjes (pootjes). Dit geeft het lettertype een iets minder formele look.


Script

Dit lettertype geeft persoonlijkheid en karakter aan je branding. Ook geeft dit handgeschreven lettertype een losse en informele sfeer. Script is valt in de categorie decoratief en vrouwelijk lettertypes.


Display

Dit lettertype is een speelser, vriendelijker maar wel een duidelijker lettertype. Display wordt vaak gebruikt als een tekst moet opvallen. Dit lettertype kan wat over de top zijn.

       
Handwriting en hand lettering

Handwriting is een geschreven lettertype terwijl handlettering een getekend lettertype is. Handwriting geeft een persoonlijk tintje aan je branding en typografie. Er zijn veel soorten handwriting, zo kun je gaan voor een spitsere handwriting, maar ook een open geschreven handwriting. Handlettering is jouw eigen persoonlijke handschrift. Dit zou je goed onder een tekst over jou kunnen schrijven, om de tekst persoonlijk af te sluiten.

Combineren van lettertypes

Vaak is het mooi om een lettertype met schreef en een schreefloos lettertype te combineren. Sommige lettertypes gaan ook niet mooi samen. Kies twee of drie lettertypes. Als je maar één lettertype kiest wordt je logo eentonig, maar als je meer dan drie lettertypes kiest wordt het een rommeltje. Kies dus zorgvuldig. Ook is het contrast tussen dik en dun, recht en schuin een fijne combinatie in een logo. Speel dus met de typografie, maar let op dat het duidelijk en overzichtelijk blijft.

Heel belangrijk is dat je teksten leesbaar blijven. Een lange tekst is niet meer leesbaar als er alleen een lettertype zoals handwriting of display wordt gebruikt. Dit kan wel prima als titel, met de titel geef je namelijk een schreeuw om aandacht en vervolgens heeft de tekst een rustig lettertype, zodat je gefocust de tekst kan lezen.

Hier is een voorbeeld. Deze tekst is bijna niet te lezen door het afleidende lettertype. Je moet ook nog eens meerdere zinnen achter elkaar lezen wat lastig vol te houden is. Zorg er dus voor dat je een lettertype uitkiest dat leesbaar is en je website bezoekers niet weg jaagt omdat ze niet meer de concentratie hebben om de hele tekst achter elkaar te lezen.

 

Lees dit

Dit is voorbeeld 2. De titel heeft een opvallend lettertype wat de aandacht trekt. De rest van de tekst is duidelijk en overzichtelijk. Je wordt niet afgeleid, wat maakt dat je de tekst blijft lezen. Zo komt je tekst veel meer tot zijn recht en heb je het niet voor niks geschreven.

 

Logo in Canva

Zoals ik al vertelde in mijn vorige blog is het in de gratis versie van Canva niet mogelijk om een bestand in .png op te slaan. Als je geen vormgever wilt inschakelen en toch de gratis versie van Canva wilt gebruiken raad ik aan om gekleurde (of witte, net wat jij mooi vindt en wat bij jouw huisstijl past) achtergrond te gebruiken voor je logo. Waarom ik dit zeg? Zodat je jouw logo toch overal op kan plaatsen zonder dat er een wit vlak achter zal verschijnen. Dus zijn de opties waar je uit kan kiezen beperkt en zal je moeten gaan voor een vierkant of rechthoekig logo.

Nu je de basisvorm van je logo hebt staan kun je een kleur en de uitgezochte lettertypes gaan toevoegen. Heb je goed nagedacht over de tekst? Dit zou je kunnen navragen bij andere onderneemsters of een tekstschrijver. Houd je tekst kort maar krachtig. Voeg de naam van je bedrijf toe en eventueel een korte duidelijke zin.

Less is more

Houd je logo simpel en overzichtelijk, zo weten je klanten waar ze aan toe zijn. Om je klanten herkenning te geven is het belangrijk om elementen terug te laten komen op je website of social media. Dit kan door bijvoorbeeld een cirkel, vogel, plant (of wat dan ook) in je logo te verwerken en vervolgens ook op je website en social media terug laten komen.

Logo, woordmerk en beeldmerk

Je hebt verschillende soorten benamingen voor logo’s, zo heb je een woordmerk en een beeldmerk. Een woordmerk bestaat alleen uit woorden, denk aan Google. Een beeldmerk is beeld dat zonder tekst getoond kan worden, maar alsnog herkenbaar is. Een logo bestaat vaak uit beiden, denk aan Coca Cola. Het woordmerk is sterk als je alleen het woord Coca Cola ziet staan. Maar ook het beeldmerk is erg sterk, zodra je dit colaflesje ziet weet je al dat het voor Coca Cola staat. Voor jou logo ontwerp kan je ook gebruik maken van een woordmerk en beeldmerk. Hoewel je rekening moet houden dat je dit niet als png kunt uploaden en het minder professionaliteit uitstraalt.

Eenheid

Zoals ik al eerder vertelde is het belangrijk om harmonie en eenheid te krijgen tussen de kleuren, lettertypes, illustraties en fotografie van je branding. Hoe je dat doet? Vasthouden aan deze onderdelen. Zodra je andere kleuren of vormen gaat gebruiken krijgt je branding een andere stijl en dat is niet wat je wilt. In je fotografie is het mooi om kleuren uit jouw palet terug te laten komen, dit doe je door kleding in jouw huisstijl kleuren te dragen of andere accessoires terug te laten komen in de huisstijl kleuren.

Deze elementen kun je ook allemaal toepassen op je website. Als je eenmaal de kleuren en lettertypes hebt uitgezocht, teksten hebt geschreven en fotos hebt laten maken kun je aan de slag gaan. Denk er dus aan dat je pakkende titels een opvallend lettertype meegeeft en de rest van je tekst een duidelijk en rustig lettertype geeft, zodat je bezoekers de tekst blijven lezen en niet verder scrollen. Je logo kan je plaatsen in je menubalk, maar ook in je footer.

Terugblik

Hoe kijk je terug op jou gecreëerde brand? Voelt jouw klant zich aangesproken bij jouw logo en branding? Vraag het eens aan potentiële klanten! Word je vrolijk van alle elementen bij elkaar? De kleuren, lettertypes en illustraties? Let op de details, ziet alles er verzorgd uit? En ook heel belangrijk: ben je trots op wat je gecreëerd hebt? En als je bijna tevreden bent, laat het dan ook los. Het kan altijd beter en mooier, maar goed is goed! 🙂

Toepassen

Hoe ga je jouw nieuwe branding toepassen? Heb je een plan voor je social media? Ga je templates maken in Canva? Hoe ga je bestanden aanleveren voor de drukkerij als je iets wilt laten drukken? Canva is perfect voor het online ontwerp, maar omdat je de bestanden niet kunt opslaan als .eps bestand is het voor de drukkerij lastig om jouw ontwerp te vergroten. In mijn vorige blog heb ik daar alles over uitgelegd. Denk je nu, ja leuk en aardig maar dat gaat heel veel tijd en moeite kosten? Dan ben je altijd vrij om een kijkje te nemen op mijn website www.designsbysuus.nl en mij een berichtje te sturen.

Heel veel succes en bedankt voor je aandacht!

Lieve groetjes,

Suzanne

E-book: 30 geheimen om moeiteloos klanten te krijgen via je website!

Wil jij snel en moeiteloos klanten kunnen aantrekken op je droomwebsite? Met deze 30 geheimen én een checklist maak jij je website helemaal 2019 proof. 

Met tips over gratis content, jouw droomklanten, branding, social media en meer. Download nu direct het e-book!

Gratis e-book: 30 geheimen om moeiteloos klanten te krijgen

Als je je aanmeldt voor dit gratis ebook, krijg je ook maandelijks gratis tips en inspiratie voor je droomwebsite. Ik ga zorgvuldig om met je gegevens. Voor meer info bekijk de privacyverklaring.



You have Successfully Subscribed!

Blijf op de hoogte wanneer ik een nieuwe ronde start van Next Level!

Ik ga zorgvuldig om met je gegevens. Voor meer info bekijk de privacyverklaring.



Bedankt voor je inschrijving!

Gratis 3-daagse: Creëer meer zelfvertrouwen met jouw droomwebsite!

Als je je aanmeldt voor de gratis 3-daagse, krijg je ook maandelijks gratis tips en inspiratie voor je droomwebsite. Ik ga zorgvuldig om met je gegevens. Voor meer info bekijk de privacyverklaring.



You have Successfully Subscribed!